Tuesday, September 16, 2008

Uude linna, uute inimeste keskele


On yhe septembrikuu yks teisip2eva hilis6htu, olen Mehhikos, Pueblas, yhes majas, kus mulle kylalislahkelt on v6imaldatud peaaegu et kolm n2dalat elada, yhes toas, mis mulle on kasutada antud, yhes voodis, yhe teki all ja kl6bistan yhel klaviatuuril, et oma s6pradele m2rku anda, mis teen ja kus teen.

Reede. Oli Viviani ja Amberi synnip2ev. 6htul synnip2evapidu. K2isime Cholulas. Kahes klubis. Tantsisime, jutustasime, s6ime cemitasid(v6i noh mina s6in), j6ime baari kulul tequilat, j2tsime Hofie ja Amberiga j2llen2gemiseni. Nad lahkusid laup2eva hommikul. Hofie oli t6esti v2ga kurb, sest ta leidis viimasel n2dalal siin endale mehhiklase, kes talle v2ga meeldis. Nyyd aga pidi ta 2ra s6itma, ligi 12 tunni kaugusele Pueblast. Ma saan temast t2itsa h2sti aru, sest mina tundsin seda sama p2rast laagrit, kui Jan nii kaugele 2ra s6itis. Teda n2en ma aga ilmselt detsembris kui mitte varem, sest siis plaanime koos Guadalajarasse minna. Aga kui k6ik h2sti l2heb, siis l2hen juba varem talle Chiapasesse kylla. Sinna tahtsin ma nagunii minna, isegi kui teda seal ei oleks, kuna k6ik r22givad kui ilus ja soe seal on, lisaks veel palju iidset maiade kultuuri ja pyramiide ja templeid. Niisiis, ehk oktoobris.

Laup2ev. P2eval puhkasin. Eelmisel 6htul j6udsin koju kella 5 paiku hommikul. Aga ega siis kaua lebotada ei lasta, kell kuus pidime kogunema Siijuve kontori ees, et yhele synnip2evapeole minna. Mina olin muidugi aegsasti kohal, nagu ka teised eurooplased. Aga kordus j2lle sama vana maneer, meie s6brad(mitte kyll k6ik, aga need, kes teadsid kuhu minema peab) saabusid kaks tundi hiljem. &ues oli juba vahepeal j6udnud pimedaks minna. Eks siis kella 8 paiku hakkasime l6puks liikuma. Pidu toimus Pueblast v2ljas, yhes suvila moodi majas. Basseiniga ja puha. Kylalistele pakuti taco arabesid(mis mulle v2ga maitsevad!), oli palgatud kaks inimest, kes siis k6igile n2ljastele kibekiirelt neid valmistasid. K2ed k2isid t6esti nagu masinal! Kuna reedel oli mul liiga palju riideid kaasas olnud, siis sel 6htul m6tlesin veidi kergemalt riietuda. Vale valik! Sest fiesta oli 6ues, ilm l2ks jahedaks ja peagi hakkas hoopiski sadama. V2ga kaua me seal aega ei veetnud, s6itsime Pueblasse tagasi ja maandusime yhe Alvaro s6bra juures. See oli alles uhke elamine. Nagu muuseum, k6ikv6imalike kujukeste, skulptuuride, maalide, kristalllyhtrite ja muuga. Vahed yhiskonnaklasside vahel on Mehhikos t6esti v2ga suured. Siin leidub tohutult palju vaeseid, neile kontrastiks aga ka v2ga rikkaid. Linnade 22realadel ja maakohtades on olukord muidugi v2ga nukker. Kohati ei ole majades yldse elektrit v6i vett, televisioonist v6i internetist r22kimata.

Pyhap2ev. Oli yks huvitav p2ev. Selle veetsin oma perega. Kella kaheks l2ksime yhe v2ikese tydruku ristimisj2rgsele peole. Too sai yhe aastaseks. Suurem enamus mehhiklastest on katoliiklased, m6ningal m22ral leidub ka teisi religioone aga yldiselt k6ik mehhiklased on usklikud. Ja need v2hesed, kes ei kuulu ametlikult yhessegi usku, usuvad ikkagi Neitsi Guadalupess, kes on siin ikka v2ga k6rge au sees. Tema pilte v6ib leida igast poest, autost, majast, bussist. Yks huvitav ristimispeo traditsioon on, et lapse vanemad viskavad maha terve hunniku komme ja mynte ja siis k6ik ylej22nud peavad kiiresti endale v6imalikult palju neist krabama. See pidavat 6nne ja rikkust tooma. P2rast ristimispidu, kus me ei teinud eriti midagi muud peale soomise ja siis selle "krabamism2ngu", suundusime edasi j2rgmisse kohta.

"Babyshowerile". Eestis ma ei ole seda traditsiooni kohanud, aga Ameerikast on see ilmselt mehhiko kultuuri sulandunud. Enne kui naine synnitab, korraldatakse tema auks pidu.
Seda pidu oli t6esti l6bus! Kohal tohtisid viibida ainult naised (pere meesliikmed oldi k6rvaltuppa pandud) ja aega sisustati erinevate m2ngudega. Alguses pidid k6ik arvama, et kas synnib poiss v6i tydruk ja siis vastavalt valikule jagati meid kahte meeskonda. Naisi oli seal t6esti igast vanusest. Alates viieaastastest kuni 75ni v2lja. Ja k6ik nad olid neist m2ngudest n6nda hasartis! N2iteks pidime kiiruse peale lusikat l2bi riiete toppima, krepppaberist nukuriideid valmistama, muna kloppima, lusikat suus hoides muna naabri suus olevasse lusikasse poetama jne. Lisaks tehti kohe algul selgeks, et keegi ei tohi istuda jalg yle p6lve(see toob halba 6nne, siis ei pruugi lapsi saada.) See, kes aga 2ra unustas, pidi endale t2iskasvanu suuruses pampersid jalga panema. Osadest m2ngudets ma osa ei v6tnud, sest ei saanud keelest piisavalt aru v6i ei viitsinud aru saada ja siis sisustasin oma aega lastega m2ngides. Tegin neile oma v6lutrikki- kuidas mynt k2e sisse l2heb. Tydrukud olid sellest nii vaimustuses, et pidin seda l6puks oma 25 korda kordama. Enne 2raminekut "panin" neile veel viimast korda myndi k2e sisse ja siis ytlesin, et kahjuks enam v2lja ei saa v6tta, et j2rgmisel korral kui n2eme siis ehk v6tan. Oi, kui elevile ja paanikasse nad sattusid. Neli plikatirtsu jooksis mul j2rgi ja n6udis, et ma myndid nende k2te seest v2lja v6taks. Aga me pidime minema hakkama ja ma j2tsin nad teadmisega, et nad on k6ik yhe peeso v6rra rikkamad.

6hul k2isin Lizi ja tema s6pradega salsabaaris. Nood olid professionaalsed salsatantsijad. Lihtsalt suu j2i lahti neid tantsimas vaadates. Tohutult tahaks n6nda liikuda osata. See innustas mind veelgi enam Queretaros endale salsakursusi otsima.

Esmasp2ev. P2ev moodus kodus. Panin pilte arvutisse. Tootlesin neid. Ja lisasin facebooki, orkutisse. Ei kujutanud ise ettegi, et mul v6ib selleks peaaegu terve p2ev kuluda. Kuna esmasp2ev oli 6htu vastu Iseseisvusp2eva, siis tuli j2lle peole minna. Saime kell 9 Josepha ja Benjaminiga Siijuve kontori ees kokku, Miriam(minu teine host-6de) ja tema poisss6ber saatsid mind. Nad on siin selle koha pealt yldse v2ga hoolitsevad, ei tule k6ne allagi, et ma yksi 6htul bussiga keskusesse s6idan. Alati nad "acompaƱarme"! Aga see on armas.
Igatahes..me l2ksime linna keskusesse, kus toimus suur laat, olid esinejad ja tohutu mass inimesi mehhiko lipu v2rvidega ehitud. Tegime kiire tiiru ja vaatasime ringi. Siis aga kohtusime teiste vabatahtlike ja m6ningate mehhiko s6psudega ning l2ksime yhte klubi moodi kohta. Seal veetsimegi oma 6htu. Huvitav, aga mulle hakkavad juba mehhiko poplaulude s6nad p2he j22ma. K6igis klubides m2ngitakse pidevalt neid samu, niisiis ma juba kohati oskan kaasa laulda! See on nii vahva! Tegelikult olen ma ise nii yllatunud, et olen siin jaksanud n6nda palju klubitada, sest Eestis ma just v2ga tihti, st peaaegu et mitte kunagi, neis ei k2i. Jah, aga eks see on praegu selline alguse asi ka. See n2dal hakkab juba too ja ega siis ei ole aega koguaeg pidutada. Praegu see siin rohkem selline puhkuse moodi algus olnud. Esmasp2evalgi j6udsin koju alles kella 5 paiku, k2isime veel Luisiga enne kojutulekut cemitasid soomas. Cemita on mehhiko versioon hamburgerist aga see on palju maitsvam! Ma r22gin, kui n6nda j2tkan, tulen koju 15 kilo raskemana.
Terve esmasp2eva v6is kuulda pyssipaukude moodi laksatusi. Peaaegu igas mehhiko kodus on selline spetsiaalne paugupyss, mida nad idevalt, aga eriti pyhade ajal, paugutavad. Pyhakute auks. Ja pyhakuid on palju! Eile oli t6esti hullumeelne, terve hommiku k2is selline paugutamine, et v6is arvata, et t2naval on s6da lahti. 6htul aga lasti erinevaid versioone ilutulestiku alla kuuluvatest toodetest. Ja siis muidugi paugukaid. V2ikesed viieaastased poisip6ngerjad paugutasid ja syytasid tulekerasid siin samas minu t2naval nii et v2he ei ole. Ohutusn6uded on siin jah peaaegu et olematu n2htus. Seda v6ib muidugi eriti m2rgata liikluses.

S6idetakse-
1)ilma turvavoodeta(enamasti neid lihtsalt ei olegi autodes)
2) purjus peaga- minu mehhiko s6ber Roy, teatas minu kysimise peale, et kas mingil m22ral v6ib siis promille veres olla, et promillidest ei tea ta midagi, aga noh, kolm 6lut on normaalne ja isegi ku j22d vahele, siis maksad pisut altk2emaksu ja s6idad edasi. Ja altk2emaks on siin t6esti tavaline n2htus.
3) alati rohkem inimesi autos kui on lubatud. Eile n2iteks s6itsime 7kesi P6rnikas. Varem ei oleks ma elusees arvanud, et see on v6imalik, aga ise l2bi tehes veendusin, et ikka on kyll.

Aga igas autos on v2ikene rist, see kaitseb mehhiklasi avariide eest.

Veel yks huvitav n2htus siin Pueblas on gaasiballoonide autod. Need on igal hommikul 2ratuskella eest. Kella 9, 10 paiku hommikul v6ib alati kuulda seda yhte ja sama juba armsaks sanud k6rvulukustavat meloodiat, kui gaasiballooniauto su majast moodub. Ja ta teeb seda mitu korda hommiku v2ltel. Aga v2hemalt yhte see kindlustab, keegi ei maga poole p2evani. Seda muidugi kindlustab ka naabermajas elav kukk, kes hommikuti su yles kireb. Aga mulle meeldib, siin on k6ik nii improvisatsiooniliselt vinge.

Mehhiklased on lyhikest kasvu. Ikka 95% neist j22b minu kasvule alla. Seep2rast v6idan ma t2naval ikka alati palju t2helepanu. Ka bussis, sest mu pea on peaaegu bussi lae vastas, jah, vahel ta ongi selle vastas. Ma arvan, et mu pikkuse ymber on siin nende paari n2dala jooksul rohkem juttu olnud, kui varem kogu mu elu jooksul kokku. Aga see on naljakas. Eelmisel n2dalal, k2isin ja m66tsin siis ennast Plaza Doradas 2ra, et teaks siis t2pselt sellele nii sagedasti esitatavale kysimusele vastata. Olen 183 cm. Siin on kaubamajades sellised kaalud-pikkusem66tjad. Kodudes neil enamasti kaalusid ei olegi. K6ik k2ivad end kaubamajas m66tmas-kaalumas.

Aga hea kyll, juttu on kirja pandud palju ja rohkemgi veel. Ma j22n nyyd magama. Homme tuleb vara t6usta. 7.30 lahkub mu buss Pueblast ja v6tab suuna Queretaro poole.

No comments: